Valpreventie – Amsterdam

Valpreventie

Valpreventie

Wat doet de fysiotherapeut? Heeft u moeite met uw balans of met lopen? Wilt u advies, een onderzoek of meer ondersteuning? Wij bieden u onderzoek, tips en oefeningen in het korte programma valpreventie Vergroot uw evenwicht.

Het programma bestaat uit 3 sessies. De eerste sessie bestaat uit een intakegesprek en onderzoek. Gekeken wordt naar een mogelijke oorzaak voor het vallen en we bepalen met testen hoe het met uw balans is gesteld. De tweede sessie deel bestaat uit specifieke oefeningen om het evenwicht en spierkracht te versterken en uw vertrouwen op te krikken. Deze oefeningen zijn gebaseerd op een oefenprogramma om vallen te voorkomen. In de laatste sessie leer u hoe u kunt opstaan nadat u bent gevallen. U doet dat volgens een beproefde methode  en maakt zich een aantal trucs eigen.

  • Bovendien kijken we naar wat u in en rond uw huis zou kunnen verbeteren, aangezien de meeste valpartijen daar plaats vinden. Lees alvast eens deze maatregelen om niet te vallen.
  • Wie dagelijks serieus oefent èn daarmee doorgaat, verkleint het risico op vallen met 32%. Elk jaar langer oefenen, levert nog meer resultaat.

Vallen, blijf er even bij stilstaan. Vallen komt veel voor. Met name bij kinderen en bij senioren. Een betere balans is dus belangrijk. Anne legt uit wat de mogelijkheden zijn om uw evenwicht te vergroten. Kinderen vallen meestal  wanneer zij tijdens het spelen struikelen over de eigen voeten. Senioren vallen het meest tijdens het lopen. Eén op de drie senioren overkomt dat minstens eens per jaar.

Wat zijn de gevolgen van vallen? Dat varieert. Het meest zien we blessures zoals kneuzingen. Maar ook minder zelfvertrouwen, valangst en botbreuken. Botbreuken komen het meeste voor in de pols en de heup na het vallen.

Vooral valangst is heel vervelend. Het maakt onzeker èn het vergroot het risico op vallen nog eens extra. Want wie bang is om te vallen, vermijdt activiteiten en beweging. Daardoor neemt de fysieke fitheid snel af.  Dat vergroot het valrisico en leidt uiteindelijk tot een verminderde kwaliteit van leven. Gelukkig kan het ook anders.

Wat kunt u zelf doen? In beweging blijven is belangrijk. Dat heeft een positief effect op een heleboel zaken:

  • uw algemene gevoel
  • uw spierfunctie
  • de beweeglijkheid van de gewrichten
  • uw vermogen om activiteiten uit te voeren.

Wie fysiek fitter is, verkleint de kans op vallen. Dit kunt u doen:

  • wandelen
  • opstaan uit de stoel
  • fietsen
  • zwemmen

Extra maatregelen om uw evenwicht te vergroten

  • Tapijten, kleedjes en drempels geven een grotere kans om te struikelen. Kunt u ze verwijderen?
  • Heeft u voldoende steun in huis om u vast te pakken bijvoorbeeld bij het toilet of bij de douche?
  • Liggen er snoeren in de woonkamer? Stop deze zoveel mogelijk weg.
  • Plaats de dingen die u regelmatig nodig heeft op grijphoogte.
  • Leg geen voorwerpen op de trap en zorg dat u voldoende steun hebt van de trapleuningen.
  • Zijn uw schoenen goed passend en stevig?
  • Heeft uw bril de juiste sterkte?

Heeft u interesse? Vraag ons op de praktijk meer informatie over vallen en het oefenprogramma dat onze speciallist Anne Knol gebruikt in Vergroot uw Evenwicht.

Is een hulpmiddel zinvol? Als u zich onzeker voelt tijdens het lopen of uitvoeren van activiteiten kan een hulpmiddel extra ondersteuning bieden. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van rollator, (nordic)wandelstok of vierpoot. Hierover en over de juiste afstelling informeren wij u graag.